24.8.09

anacan

Aşağıdaki fotoğrafı, üzerine de yazdığım gibi Şubat ayında çekmiştim. Bir o yana bir bu yana salınırken çeşit çeşit pozlar veren kediler baba ve kız. Çok zaman geçmiş aradan. Zamanı şimdi gelmiş demek ki, yine bir buçuk aydır beklettiğim konuya görsel unsur olsun diye.

68 yıl süren evlilik anısına

Dedem 1923'de doğdu. Cilavuz Köy Enstitüsü'nü bitirip gencecik yaşında öğretmen oldu. 18 yaşında evlendi, 20 yaşında babaydı 51 yaşında da dede.

Köy Enstitüsü mezunu idealist bir eğitimci olmasından ötürü düşündürüp sorgulatan sorularıyla, olaylara farklı yönlerden bakabilme çabası aşıladı bana. "Memleketimden İnsan Manzaraları"nı balkonda o bana okurken sevdim Nazım Hikmet'i. Bisiklete binmeyi "Ne yani, bir gün bisiklete binmen gerekecek ve sen -Ben binmeyi bilmiyorum.- mu diyeksin? Öyle şey olmaz." diyerek öğretti kocaman yaşımda.

Eski radyosunu tamir ederken "Sen benim asistanımsın. Ayır bakalım şu vidaları." diyerek yıllarca yetecek gururu yükleyen, üniversiteyi kazanamadığımı öğrendiğinde bana küsen, sinirlenince basıp giden, "Yapamam."ı kabul etmeyen, sorduğu soruyu bildikçe yüreklendiren, araştırmaya, öğrenmeye, sormaya teşvik eden dedem...

Sweety'nin bu yazısını gözlerimden yaşlar süzülürken okumuştum. Dedemden önce bana birşey olmazsa, bir süre sonra benim de kendi dedemle ilgili ona benzer bir yazı yazacağımı düşünmüş ve bunun zor olacağına inanmıştım.

Geçtiğimiz ay, kendisine hiç yakışmayan bir hastalık ona çokça çektirdikten sonra aramızdan ayrıldı. Bunun olacağından şüphe yoktu elbette.

Birçok şey öğretti bana. Yazdığımdan ve anımsadığımdan fazla.
Geride tamamı üniversite mezunu 8 torun, tamamı üniversite mezunu 4 evlat, okuma ve yazmayı da öğrettiği 68 yıllık bir eş ve bir de meraklı minik bıraktı.

Cenaze töreninde onunla aramda kimse kalmadığı bir an bana "Neden beni görmeye daha sık gelmedin anacan?" diye sordu. Cevap veremedim.

13 yorum:

yass dedi ki...

allah rahmet eglesın.benım dedecıgım ben 5 yasınmdayken vefat ettı. bu daha mı kotu dıye dusundum sımdı. cunku hıc bır sey yasayamadık dogru duzgun cocukca oyunlarımız dısında.. ruyalarıma bıle az gelıyor.. ama oldugunde sadece bısıklet surdugumu hatırlıyorum balkonda.. yanı acısı o zaman yasanmamıstı. hangısı daha ıyı bılmıyorum kı.. dolu dolu dedeyı yasamak mı.. bence oyle..o yuzden cok sanslısın denız ablacım..

Deniz dedi ki...

Yasscim, sağolasın. Dediğin gibi, bunu çok küçükken yaşamak çok da net olmayan anıları bırakıyor geride. Diğer dedem vefat ettiğinde ben de 8 yaşındaydım. Tıpkı izler anlattığın gibi. Gerçi ben biraz daha büyükmüşüm senden ama gene de çocukluk işte. Yazıdaki fotoğrafta 4 yaşım bitmek üzere, ama o tatili hayal meyal bile olsa anımsamak güzel :) Teşekkürler Yassciğime...

gezicini dedi ki...

Allah rahmet eylesin. böyle zamanlarda diyecek kelime bulunmuyor.
sabırlar dilerim...
sevgiler
gorki

Deniz dedi ki...

Gorkiciğim teşekkür ederim, çok değerli sözlerin için.

Nazkız dedi ki...

başın sağolsun Deniz'cim...

ne şanslısın ki sana çok güzel şeyler kazandırmış dedeciğin sen büyürken, bu manevi mirası sen de kızına taşıyarak onu göklerde mutlu edebilirsin:-)

Deniz dedi ki...

Nazlıcığım, çok teşekkür ederiz. İnşallah dediklerini yapabilirim, kocaman sevgilerimi gönderiyorum sana.

Esin dedi ki...

Basin sagolsun Deniz'cigim.

Sanirim deger verdigimiz kisilerin olumuyle bazi seylerin farkina variyoruz, "ertelememek" gibi. Benzer bir seyi ben de yasamistim, seni anlayabiliyorum.

Insan boyle guzel insanlari tanidigi icin, hayatlarinda oldugu icin sansli sayiyor kendisini, ne kadar avutursa artik.

Deniz dedi ki...

Esinciğim, teşekkürler ederim. "Insan boyle guzel insanlari tanidigi icin, hayatlarinda oldugu icin sansli sayiyor kendisini." cümleni ben Yass, Gorki, Nazlı ve senin için yineliyorum. Değerli sözlerinizle herbiriniz beni mutlu ettiniz, çok özelsiniz.

Açalya dedi ki...

Cok gec okudum, cok gec olacak ama topragı bol olsun.
Uzun süredir yazmamışsın, dön artık hadi.

Açalya dedi ki...

Bu arada hala Ankara`ya IKEA açmadılar mı? yuh beee!

Deniz dedi ki...

Açalya çok teşekkür ederim, ince düşüncen için.

Ve henüz açılmadı evet. Açılmasın da vazgeçtim artık :)

pride dedi ki...

Allah rahmet eğlesin:((((

O kadar güzel betimlemişsin ki dedeciğini okurken içim titredi...

Deniz dedi ki...

Pride, yazdıklarımı yeniden gözden geçirttin ve zaman geçse de duygularımın değişmediğini fark ettirdin. İçten sözlerine teşekkür ederim.