25.7.08

Domatesin çekirdeği

Üzerindeki sarı bir leke değil, dalların arasından sızan ve kabuğunu parlatan güneş ışığı.

Çimlerimizi sulamadığımızı daha önce belirtmiştim. Çok şükür geçen yaz, o su kesintileri arasında bahçelerini sulayanlar faaliyetlerini sürdürüyor. 2007 yazından tek fark, o zaman bahçesini sulamayıp kurutan komşularımızın bu sene mis kokulu Kızılırmak suyu ile yeni ektikleri çimlerin yeşertmeleri oldu.

Bundan sonra her sene, bahçemizin tamamını sebzelerle dolduracağımızı söylediğimiz bazılarının burunlarını havaya kaldırıp "Sebze su istemiyor mu?" deyişlerine karşın, sebzelerimizi büyüttük. Mutfakta musluğun altına bir leğen konur ve o su biriktirilip bahçe sulamasında kullanılırsa, pek de su masrafı olmuyor. Bu cimrilik değil, su tasarrufu...

İlaç ve suni gübre kullanmadığımız bahçemizde, toprağa sadece doğal gübre takviyesi yaptık. Ayaş ve Mersin fideleri ile tohumdan yetişen kiraz domatesleri büyüttük. Şekildeki domates kesimden önce görülüyor. Düzgün şekli, hormonlu arkadaşlarını anımsatsa da, bastırıldığında içeriye göçmeyen dokusu bize iç yapısı hakkında ipucu veriyor. Keslim lütfen...


Dağılıp ezilmeden kesilen domatesimizin bir de enine kesitini alıyoruz. İçi dolu ve çekirdekleri ile orta kısmı arasında bir boşluk yok. Güzel bir kokusu ve benzersiz bir tadı var. İlaç kalıntısı barındırmadığı için kabuğu ile tüketilebilir.


Domateslerin en lezzetli anları, güneşin bütün ısısını depoladıkları akşam üzerleri... Çıtıpıtı bitkiden, hatta minnacık bir tohumdan büyüyen lezzet ve sağlık kaynağı domates çok sulanırsa yeşil kısmı büyüyor, ileride de mahsül ufak oluyor. Ekerken derine ekmek e gövdesini toprakla destekleyerek geç susaması sağlanabilir. Damla sulama yöntemi uygulanarak hem doğal kaynakları ekonomik kullanabilir, hem de daha fazla verim alabiliriz. Doğa biraz yüzüne güldüğümüzde bize neler veriyor.

13 yorum:

[ fiкяiмiи iиcє güℓü ] dedi ki...

Bu yazının her bir kelimesinde, duyarlı, dünya güzeli bir insanın izleri yok mu şimdi? Hem şakır şakır çim sulayanlara, hem çatır çatır halı yıkayanlara, hem lagünlerini şebeke suyuyla dolduracak olan sonradan görmelere inat.

Bir güzel domates, neler anlatabilir insanlara aslında. Anlayana elbette...

BeYHaN dedi ki...

nizcim ağzım sulandı hem de ne biçim. orada olsaydım da götürseydim bir kaç tane...

ZAMANDAN SIZAN...KIYMET dedi ki...

Deniz banada kalcak eminim :)

Devletsah dedi ki...

Ne güzel olmuşlar. Ben de aynı yöntemle bakonumdakileri suluyorum. Bahçe kadar olmuyor ama bolbol çilek yiyorum. Tabi kargalardan koruyabildiklerimi

PERİLİ KÖŞK dedi ki...

denizciğim bitkilerle ilgili konuşacağımız ve soracağım sorularım var dostum,ben sorularımı ajandama not alayım gelince uzun uzun yanıtlarsın beni:)
ben domateslerin yanında kırmızı kiraz tokalı bıcırığı da yemek istiyorum ...

Esra :) - kadincablog.blogspot.com dedi ki...

kokusu burnuma geldi valla.

nym dedi ki...

Ne kadar guzel bir yazi ve ne guzel fotograflar:) Gercek domates yemeyi cok ozledim ben..Seninkiler istisna, artik domateslerin ici sunger gibi canim.. Domates sulama olmasa da bir cok iste kullanmak icin bende mutfak kuvetinde kucuk bir kova bulunduruyorum..

yosunbuka dedi ki...

bu domatesi görünce tat ın reklamı geldi hani yağmur başlayınca şemsiye tutuyorduya bi adam balkonda domatese:)verilen emeği ne kadar güzel anlatmışsın..emeğine sağlıkkk...

Deniz dedi ki...

Fikimincim, bu ne kadar övgü. Domates kadar kızardım desem :)

Beyhancım, gel asker yolculamaya. Ya da ben kargo ile yollasam :)

Kıymetcim, sen daha dur oralarda... okulun açılmasıyla döneceksen kalır mı bilmem, ama pazara gidersek kavanozlarız, değil mi?

Devletşahcığım pembiş domateslerinin hikayesini okumuştum. Hiçbir lezzet yerini tutmuyor kendi yetiştirdiğimizin haklısın... Çileği de ben beceremiyorum, 3 senedir 2 çilek oldu :)

Periliciğim, bir uzman sayılmam elbette ama gene de alaylı bir bahçivanım. Sorularına cevap vermek isterim elbette... Görürsek :)

Esracim, seneye denemeni öneririm. Özellikle kiraz domatesler hem şık oluyor hem de bereketli...

Nym hanım, siz sıkmaları hapur hupur yediniz bizi düşünmediniz. Şimdi sıra bizde, yiyin arkadaşlar domatesleri :) İstanbula gelirsem sana da getirmeye söz :)

yosunbuka, evet ben de ona atıfta bulunmuştum :) teşekkürler

içimden geldiği gibi dedi ki...

resimler çok güzel görünüyor..bayıldımm

Deniz dedi ki...

İçimden geldiği gibi, çok teşekkürler. Baharda senin de denemeni öneririm. Zamanı gelince sana hatırlatırım dilersen. Fotoğrafları (tabaktakileri) içeride çekmiştim, ampul ısıgıyla. Gene de beğenmene sevindim :) Tadına da bakmalısın... Bahara :)

Nuray Topçu dedi ki...

Su kullanımındaki duyarlılığınıza candan katılıyorum.Ama bir kaç kişinin duyarlılığı yetmez.Bu ara biraz yağmur yağdı ya gör bak bu yaz neler yapar bu duyarsızlar.Belediyelerin bu konuda takipçi olmaları lazım.Ben de sizin gibi suladım bütün yaz çiçeklerimi,hatta küçük bahçemizi.Hatta sırılsıklam ıslanmak pahasına pimaşlardan akan sularla doldurdum bütün kovaları,yazın arada bir yağan yağmurda.Bir komşumuz neden böyle uğraştığımı,neden hortumla sulamadığımı sordu ciddi ciddi.Şaka gibi değil mi?Vallahi çok ciddiydi.saygılar,sevgiler...

Deniz dedi ki...

Nuray hanım, bizlerin kendi çabalarımız elbette yetmeyecektir ama en azından birkaç kişiye örnek olabilmek ya da vicdanen rahat uyuyabilmek için bu çabayı gösteriyoruz. Bizim de komşularımız şarıl şarıl bahçe sulayıp araba yıkadılar. Sulama yasağı varken gizli gizli geceleri... Siz, biz ve suyu israf etmeyen herkes bu tavrına devam edelim, bunca olan bitene karşın suyu ve enerjiyi fütursuzca kullanlara da ne diyelim artık :) Selamlar.