18.3.08

18 Mart




Babam ve annem, bizi Çanakkale'ye götürdüğünde; savaşın, başarının, ölümün, azmin, inancın, zaferin, hasretin, yokluğun, yok oluşun, varoluşun, acının, sevincin ve gururun olduğunu anlamıştım.

Beni en çok etkileyen görüntülerinin başında, havada birbiriyle çarpışmış vaziyette bulunan mermiler gelmişti. Mermiler o denli çoktu ki, hedefe ulaşmadan birbirine saplanıyordu. O gün hafızamla çektiğim fotoğraf, yıllar boyu silinmedi.

Ve Gazi Mustafa Kemal ATATÜRK'ün şu sözü, beni her defasında gözyaşlarına boğmuştur:

“Bu memleketin toprakları üstünde kanlarını döken kahramanlar! Burada bir dost vatanın toprağındasınız. Huzur ve sükûn içinde uyuyunuz. Sizler, Mehmetçikle yanyana koyun koyunasınız.

Uzak diyarlardan evlatlarını harbe gönderen analar! Göz yaşlarınızı dindiriniz. Evlatlarınız, bizim bağrımızdadır. Huzur içindedirler ve huzur içinde rahat rahat uyuyacaklardır. Onlar, bu toprakta canlarını verdikten sonra, artık bizim evlatlarımız olmuşlardır."(*)

Bu sözü içtenlikle söylemiş bir lidere sahip olmuş olmanın verdiği gurur ile, "Bastığın yeri 'toprak' diyerek geçme, tanı." dizesinin iç ses olarak her adıma eşlik ettiği; bir milletin zaferini, inancını, birliğini, gücünü gözler önüne seren Gelibolu'yu çocuklarımıza gezdirmeliyiz. Ülkemizi seviyorsak ve çocuklarımızı birer vatansever olarak yetiştirmek istiyorsak...

---------------------------
fotoğraf: Paşanınyeri
(*) Uluğ İğdemir, Atatürk ve Anzaklar, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara, 1985, s. 6.


10 yorum:

Biyolocik ve Pisikolocik Deli dedi ki...

Çok çok güzel bir yazı olmuş Denizim.

Devletsah dedi ki...

Denizciğim;

Çanakkale beni de hep çok etkilemiştir. Geçen sene Ankara'da "Çanakkale 1915" isimli bir sergiye gitmiştim. Sergide savaşta kullanılan metrekareye düşen kurşun miktarını göstermek üzere bir bölüm hazırlanmıştı. Sanıyorum kurşunların yüksekliği 2 karışı buluyordu. Tam yerinde kullanılacak tabir şu: "Su gibi kurşun akmış."

Allah hepsine rahmet eylesin.

PERİLİ KÖŞK dedi ki...

insanın gördüğü şeyleri unutması gerçekten mümkün değil,görsellik ne kadar önemli ve etkileyici.
Ben Çanakkale 'de savaş bölgelerini karış karış gezince Çanakkale Deniz zaferinin ve şehitlerin kıymetini anladım...
Bu yüzden erken yaşlarda çocuklarımızın görmelerini sağlamak gerçekten çok önemli....

ZAMANDAN SIZAN...KIYMET dedi ki...

Deniz yüreğine sağlık..gururla okudum..Deriden mağazalarında bir ara Çanakkale savaşındaki kullanılan malzemeler sergileniyordu..hala devam ediyormu anımsamıyorum..ama gidemeyenler için bir kısım savaş kalıntılarını görmek için bir fırsat..

Hülya dedi ki...

"Güzel günler göreceğiz çocuklar
Güneşli günler göreceğiz"

Bir terslik olmazsa bu yıl oğlumu Çanakkale'ye götürmeyi planlıyorum.
Oradaki dostlarımın rehberliğinde gezeceğiz.
Oğlum da bu vatanın kolay kazanılmadığını bir kez daha öğrenecek.

Çocuklarımız için güneşli güzel günler diliyorum...

Defne dedi ki...

Gururlandım ama burnum da çook fena sızladı.
Çok güzel bir yazı, sağol.
Sımsıkı kucaklıyorum seni Deniz'ciğim.

beyhan dedi ki...

ben de türkünün "gençliğim eyvah" kısmında duramam, ağlarım.

atatürk'ün her sözü onun dehasını ve bilgeliğini gösterir ama çanakkale'yi anlatırken onun bu sözlerini seçtiğin için özellikle teşekkür ediyorum.

Deniz dedi ki...

BLOGGER SENDEN NEFRET EDİYORUM :(
yedin yazdıklarımı...

Biyocuğum, seninle bu gün için aynı düşünceleri paylaşmış olmamıza dair 3 kere yorum yazdım ama gitti. Olsun, 4. kez yazıyorum... Senin önerilerin gerçekten şahane ve uygulanması gereken fikirler. Topyekün bir uygulama olmasa bile, hepimizin bunu yapması gerektiğine yürekten inanıyor ve seni destekliyorum. Ve teşekkür ediyorum.

Devletşahcığım, çok doğrudur 2 karış yüksekliğinde 1 metrekare yüzeye düşen mermi miktarı... Tam da dediğin gibi su gibi akmış. Ve amin...

Periliköşküm, bilgi sahibi olarak gidildiği halde dediğin gibi o kadar etkkiliyor ki insanı, dönüşte bambaşka bir insan oluyorsun. Bilmek ve görmek çok farklı. Mutlaka görülmeli.

Kıymetciğim, o mağazada duruyor kaldırılmadı sanırım. Gerçek miymiş,ben dekor amaçlı hazırlanmış sanmıştım.

Sevgili Hülya, görecek miyiz dersin? Emin olduğum bir tek şey var, oğlun oraları gördükten sonra mutlaka bu konuda kitaplar okumaya heveslenecektir (Kitapla ilgili konuştuğumuz Hülya, değil mi:)). Dileğine katılmamak elde değil. Tüm çocuklar için güneşli günler...

Defneciğim, asıl burnu sızlaması gerekenler, oralara gittiklerinde bir sızı hissediyorlar mı acaba? Seni çok seviyor, ben de sana tüm gücümle sarılıyorum... Canım Defnem.

Beyhancığım, şehitliklerde temsili mezar taşlarında yazılı yaşları görünce, hakikaten yüreği burkuluyor insanın. Söylediğin türkü de türkü olmanın hakkını vermiş, yürekten söylenmiş. Ben de sana teşekkür ediyorum hayatımda olduğun için...

Nazkız dedi ki...

Tüylerim diken diken oldu! Gelecek sene veya sonraki sene planımda var kızımı oralara götürmek... Çocukalrımıza tarihimizi yerinde anlatabilmek en doğrusu olmalı...

Deniz dedi ki...

Nazlıcığım, gelecek sene pek çok şey farklı olacak gibi görünüyor :(