15.10.07

blog action day - çevreye saygı

Dünyamız 4.5 milyar yaşında. Artık bizlerin de sayesinde kendini yenileme yeteneğini yitirdi yitirecek. Bizler saygısızca kullanıyoruz dünyanın bizlere sunduğu kaynakları. Fütursuzca kirletiyor, ardımıza bakmadan kullanılmaz hâle getiriyoruz. Hiç bitmeyecekmiş gibi sömürüyoruz.

Dünya devleri Kyoto'yu imzalasa mı imzalamasa mı, uygulasa mı uygulamasa mı diye düşünürken, bizlerden bireysel çaba göstermemiz bekleniyor. Arazi açmak için canım ormanlar yakılırken, fabrikaların zehirleri yeraltı sularına karışmak üzere varillerle toprağa gömülürken, pahalı olduğu için filtreler fabrika bacalarında geceleri kullanılmazken, bizlerin payına aşağıdaki önlemler düşüyor.

Evet, yıllardır suyumu boşa akıtmıyorum. Suyu ekonomik kullanmaya yarayan aparatlar kullanıyorum. Evet, elektiriği açık bırakmıyorum, her elektrikli aleti fişten çekiyor ya da düğmesinden kapatıyorum. Bunu yıllardır böyle yapıyorum.


Evet, kullanılabilir atıklarımı toplayıp poşetlerde biriktiriyorum. Belediyenin bu hizmeti başlamadan önce de kağıtlarımı ve camları ilgili kumbaralara atarak değerlendiriyordum. Dolu birer pet şişeyi rezarvuara yerleştirerek ayrıca rezervuar ayarını yaparak neredeyse yarı yarıya az su tüketimi sağlıyorum.

Şarj edilen piller, Adana kaçak pazarında satılmaya başladığından beri şarjlı piller kullanıyorum. Şarj edilmeyen tek kullanımlık pilleri, biriktirip özel kumbaralara atıyorum.

Bahçemi iki yıldan beri sulamıyorum. Bahçesini sulayarak hepimizi susuz günlere daha da yaklaştıran duyarsız, düşüncesiz ve bencil komşularımı ilgili kurumlara şikayet ediyorum.

Bütün bunları yapıyorum, çünkü herbiri küçük bir çocukken annem tarafından beynime kazınmış.

Rüzgâr ve güneş enerjisinin normalleştiği, fosil yakıtlarından, nükleer enerji ve kimyasal atıklardan uzak bir dünya hayal ediyorum. Çocuklarımız ve dünyamızın geleceği için...

19 yorum:

bembi dedi ki...

harika bir yazı olmuş, ellerine sağlık! umarım çabalarımız sonuç verir.. :/

PERİLİ KÖŞK dedi ki...

duyarlı,çevreci,doğa dostu denizim...
bir tek pilleri biriktirip atık kutulurına atmayı başaramıyorum.Burada atacak bir yer yok ,evde poşetleyip beklettiklerim de bir süre sonra kayboluyorlar :(
alt posta yorum bırakamıyorum ...

Çocuk gibi dedi ki...

Bende uzun zamandır bahçemi sulayamıyorum ve bu yüzden ciddi üzülüyorum :((

Deniz dedi ki...

Bembiciğim, hepimizin bildiği şeyler bunlar. Ben kendi evimden fotoğraflarla neleri yaptığımı belgelemek istedim :) Sorumluluğu üzerimdem atım bir nevi :)) Umuyorum ben de, teşekkür ederim.

Periliköşküm, pil kutusu yoksa en azından belki poşette atman fayda sağlayabilir. O güzel kutularından güllü güllü bir tane de piller için yapabilir, öyle de biriktirebilirsin belki :) Bunu tabii senin değil, belediyenin düşünmesi gerekiyor. Eşimin eniştesi şişecam'da çalışıyor, sitesinin önüne 6-7 yl önce kumbara koydurmuş. Birkaç ay sonra fabrikadan araç getirtmiş dolmuştur boşaltalım diye. İçinden sadece kendi attığı şişelerle birkaç rakı şişesi çıkmış. Sonra da kumbara çöplüğe dönüşünce kaldırtmış. Bilinç yetimiyor, senin de dediğin gibi bunları toplamak yetmiyor. Belediye ya da ilgili kurumların olanak sunması gerekiyor biraz da... Keşke herkes senin gibi hassas, düşünceli olsa da, pili de atacak yer bulamasa... Bunun için üzülme, sen elinden geleni yapıyorsun, iki çevre aşığı yetiştiriyorsun, kim ne diyebilir :***

çocuk gibi, çimlere de yazık haklısın :) Hem de gözümüzün önü çöl oldukça daha da karamsarlaşıyoruz. Seni kutlarım sulamadığın için. Bizi susuz bırakmaya katkı sağlayanlar üzülsün, utansın :/

Adsız dedi ki...

suyu ekonomik kullandıran aparatı merak ettim...nedir nereden alınır?
sevgiler
kulpsuz

Deniz dedi ki...

Kulpsuz, suyu hava ile karıştırdığı için daha az açarak, aynı etkiyi hissettiriyor. Yapı marketlerinde satılıyor, daha pahalı ve etkilileri de olabilir. Aldığımız yeri hatırlamıyorum.

Papatya dedi ki...

Sevgili Deniz,
keşke her birey de bu kadarcık(?!) duyarlı olsa ve sizin yaptıklarınızı yapabilse, eminim dünyamız çok bambaşka olurdu. Çünkü yaptıklarınız hiç de küçümsenmeyecek şeyler... Her biri ufacık detaylar gibi görünse de önemi büyük detaylar bunlar.
Bu arada atık piller konusuna da değindiğiniz için ayrıca teşekkürler.. Ne kadar detaylı düşünüp yazdığımı sansam da bu detayı atlamışım ben de...

Bu önemli adımları attığımız yolda, elbette ki en büyük görevin de biz annelere düştüğünü, yeni nesillerin bambaşka bir bilinçle dünyaya bakmaları gerektiğini de söylemeye gerek bile kalmıyor.
Teşekkürler ve sevgiler,
Papatya

ayça dedi ki...

Çevre için yazdığınız yazı çok güzel keşke herkes sizin kadar duyarlı olsa,ben daha değişik bir konuya değimdim.Ziyaretinizi bekleriz. Saygılar sevgiler

Deniz dedi ki...

Sevgili Papatya, yorumunu okuduktan hemen sonra yanıtlamıştım ama heyecandan sanırım senin sayfanda yanıtlamışım :)) Heyecanlandım, çünkü bu konuda yazan birisini bulduğuma çok sevinmiştim :) Hepimiz elimizden geleni yapıyoruz, ama ne kadar başarılı olduğumuzu birkaç yıl içinde anlayacağız, sevgilerimle...

Ayça, gezdim okudum. Çevre bir bütün. Sen de yazdıklaında haklısın, hem de çok haklısın... Kalemine (klavyene sağlık)

PERİLİ KÖŞK dedi ki...

denizcim bu geri dönüşüm kutularını belediye mi koyuyor acaba ,bir girişimde bulunsam ,ne yapmalıyım...

gezicini dedi ki...

duyarlı denizcim,
ben de devamlı camları ve kağıtları ayırıyorum da bunları nereye nasıl vereceğim bilmiyorum. annemlerin sitesinde(Oran'da)Çankaya belediyesinin atık kağıt toplama araçlarını görüyorum bazen, onları bulmam çağırmam lazım.
daha çook çalışmamız lazım çoook..
sevgiler

Deniz dedi ki...

perikiloskum, belediyeye sorabilirsin, ama orada olsaydı görürdün herhalde... Gene de belki seni dinlerler ve birka kumbara koyalarsa, biraz katkı olabilir :)

gorkiciğim, böyle böyle topluyoruz ama, bir alıveriş merkezi önünden geçerken orada bir saatte harcanan elektiriği, bir saatte çıkan atık maddeleri vs düşünüyorum ve benim bir yılda tükettiğim orada bir saatte tükeniyor diye düşünüyorum. Çaresiz sinirlenmekle yetiniyorum :) Onun için seni de kutluyorum çabalarından ötürü, ancak annenlerin o tarafta biraz aksaklık var sanırım, halam da turan güneş'te oturuyor, o da sıkıntı olduğunu söylemişti :/

beyan dedi ki...

ben de bu bireysel çabaları görmeyen, iplemeyen duyarsız bireyleri ve en başta da bizlerin girişimleri onların yapacaklarınınkiler yanında denizde damla kalacak tüm ülke yönetimlerini allaha havale ediyorum.

bey h an dedi ki...

evet aynen böyle beyan ediyorum.

Deniz dedi ki...

Bir de İstanbul 14. noter başkatibi Nihat Beyan var. Fakat konumuzla alakası yok :)

ferit dedi ki...

gulumseten, sevindiren yazılar . tbr,tşk

Deniz dedi ki...

Ferit, teşekkürler. Ankara'da su bitti ama yine de halılar, arabalar maaşallah yıkanıyor. Sanki herkeste bir "nasıl daha çok su harcarım, nasılsa bitecek" hali hakim... Gene de umut fakirin ekmeği diyerek, umutla bakıyorum geleceğe :)

Nuray Topçu dedi ki...

bu duyarlılıkta bir insan tanıdığıma çok memnun oldum.Evde bir sürü ayrıştımış olduğum poşetler var.Uygun çöp bulduğumda ancak atabiliyorum.Ben çocukların eski oyuncak metal arabalarınıda muhakkak metal çöpüne atıyorum.Ama bu çöp kutuları malasef yetersiz.Çengelköyde oturuyorum ve burada yok malasef.Ayrıca metel kutuları biriktirdiğimpoşeti atmak için bir çöp kutusu bulamayınca,Üsküdar Belediye Binasına gittim.Güvenliğe sorunca ,bana normal bir çöp kutusunu gösterdi ,buraya atın diye.Neyse konu uzamasın,müdüre kadar çıktım,adam şaşırdı.Neden şaşırıyorsunuz dedim.Çalışanınız böyle söyledidedim.Ben o çöpe atsam buraya kadar getirmezdim dedim.Poşeti oraya bıraktım,siz nereye atarsanız atın,vebali sizin dedim.

Deniz dedi ki...

Nuray hanım, ben de çok memnun oldum belli ki bu konuları ararken buralara gelmişsiniz. Belediyelerden atıklar ile ilgili çalışmalar yapmalarını beklemenin tam zamanı :) Büyükşehirlerde bile pil, plastik atıkları ile ilgili biriktirme merkezlerinin yeni yeni çoğaldığı ülkemizde umarım bu duyarlı belediye başkanları görev başına gelir. Hem ekonomi hem de çevre temizliği açısından bunların değerlendirilmesi çok önemli. Sizin toplu halde atmak zorunda kaldığınız metal kutu vs.ler en azından toplayan kişilerin topluca ulaşabileceği bir tür paket olmuş :) Sizi kutlar, bütün bu çabalarınızın karşılıksız kalmayacağını umarım.